06/01/2024

„Pokłon Trzech Króli” Jana Gossaerta, zwanego Mabuse, ok. 1510-1515 – w audycji „Jest taki obraz”

W wielkiej rzymskiej ruinie Madonna i Dzieciątko przyjmują pokłon trzech króli. Dostojnicy składają dary Jezusowi, którego boska nagość skontrastowana jest z przepychem orszaków pogańskich władców. Splendor sceny podkreśla również sam sposób wykonania obrazu.


Dary, które przynieśli królowie mają wiele interpretacji. Według św. Bernarda złoto miało ulżyć ubóstwu Marii, kadzidło stłumić nieprzyjemny zapach stajenki, a mirra miałaby bronić przed insektami. Jest również bardziej podniosłe rozumienie królewskich prezentów – złoto służyło do płacenia daniny, kadzidło do składania ofiar, a mirry używano przy grzebaniu zmarłych. Może zatem dary oznaczały moc Chrystusa jako króla, Boga i człowieka.


Malowidło, chociaż powstało w początku XVI wieku, jest hołdem złożonym dawnym niderlandzkim mistrzom Janowi van Eyckowi i Hugonowi van de Goesowi, zarówno w aspekcie technologicznym, jak i w sposobie malowania szczegółów, ileż tam się dzieje! A kilka drobiazgów malarz podpatrzył i skopiował z rycin Albrechta Dürera.

Pies w prawym dolnym rogu jest wiernym odwzorowaniem zwierzęcia z ryciny Durera przedstawiającej św. Eustachego. Malarz zmienił jedynie pozycję ogona, udało mu się jednak skopiować czujność psa, a dodał błyszczące oko, a nawet drżenie nosa i wąsów. 

 

  

 

Jan Gossaert, „Pokłon Trzech Króli”, 1510-1515, obraz na deskach dębowych, 179,8 x 163,2 cm, National Gallery, Londyn – w audycji Polskiego Radia " Jest taki obraz"

 


 

21 października 2023

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności