Cech szewców z Brukseli w 1490 roku u malarza nazwiskiem Aert van den Bossche zamówił do kościoła świętego Mikołaja dzieło poświęcone swoim patronom – Kryspinowi i Kryspinianowi. Był to poliptyk, a kwatera, która znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie to jego środkowa, największa część. Lewe skrzydło zaginęło, a kwatery prawego znajdują się Musée de Ville w Brukseli (awersy ukazujące końcowe etapy męczeństwa i śmierć Kryspina i Kryspiniana) oraz w moskiewskim Muzeum Puszkina (rewersy, na których widnieją portrety donatorów z godłami cechu).
W środkowej części ukazane zostały symultanicznie kolejne etapy kaźni dwóch młodych bliźniaków, dzielnych chrześcijan, którzy w III wieku, w galijskim mieście Soissons (płn. Francja) głosili Ewangelię, a jednocześnie pracowali jako szewcy. Zgodnie z hagiograficznymi legendami ukazane w głębi miasto to Soissons i rzeka Aisne, zaś przypatrujący się torturom dygnitarze to cesarz Maksymilian (na koniu) i prefekt Rictovarus (stojący po lewej).
Tortury jakim poddani zostali Kryspin i Kryspinian są ukazane realistycznie i szczegółowo; było ich wiele, a wszystkie okrutne, np. zatykanie szydeł pod paznokcie, biczowanie, zrzucanie ze skały. Równie drobiazgowo odtworzone są rośliny, wśród których zidentyfikowano aż 13 gatunków, ukazane są w formie zimowej wegetacji, zgodnie z przedstawioną porą roku.
Wydarzenia miały bowiem miejsce zimą. Rozległy pejzaż to jedno z najwcześniejszych w malarstwie niderlandzkim przedstawień krajobrazu zimowego, a także hokeja na lodzie.
Aert van den Bossche , „Męczeństwo świętych Kryspina i Kryspiniana”, ok. 1494, Muzeum Narodowe w Warszawie – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead