29/03/2023

Anselm Kiefer, „Wnętrze”, 1981 – w audycji „Jest taki obraz”

Obraz Anselma Kiefera jest interpretacją archiwalnej fotografii przedstawiającej salę mozaikową w Nowej Kancelarii Rzeszy. Budynek zaprojektowany na życzenie Adolfa Hitlera przez Alberta Speera miał być częścią monumentalnej Germanii – miasta powstałego po przebudowaniu Berlina. W planach Hitlera Germania miała stać się stolicą świata po oczekiwanym zwycięstwie w II wojnie światowej. Pierwszy architekt Trzeciej Rzeszy budował ją od 1937 do 1943 roku. Olbrzymich rozmiarów Nowa Kancelaria Rzeszy powstała w zaledwie 9 miesięcy, otwarto ją w 1938 roku. Jednak podczas wojny niewiele się w niej działo – w sali posiedzeń rządu nie odbyło się żadne oficjalne spotkanie. 


Sala mozaikowa, zaplanowana jako miejsce spotkań Hitlera z oficjalnymi gośćmi, wyłożona była blokami czerwonego marmuru i dekorowana kamiennymi mozaikami. Odbyła się w niej tylko jedna uroczystość – ceremonia pogrzebowa Fritza Todta, architekta projektującego infrastrukturę dla armii. To o tyle istotne, że w centralnym punkcie obrazu Kiefera znajduje się coś na kształt stosu pogrzebowego. Czy jest to stos pogrzebowy architekta, czy Trzeciej Rzeszy, czy cywilizacji w ogóle – to już kwestia interpretacji. Fotografia, którą posłużył się Kiefer, przedstawiała salę mozaikową w jej najlepszym okresie. Na obrazie budowla jest w stanie rozkładu i destrukcji – spadają szyby z przeszklonego dachu, murszeją i odpadają architektoniczne elementy wnętrza. 
Sala mozaikowa, wraz z całym budynkiem kancelarii, została zburzona przez Armię Czerwoną w 1945 roku. Jednak w obrazie Anselma Kiefera popada w naturalną ruinę.

 

Kiefer zobrazował czarne proroctwo Hitlera i jego architekta Alberta Speera – jeśli kiedykolwiek historia doprowadzi III Rzeszę do upadku, to jej ruiny mają przypominać o jej wielkości. Tak, jak ruiny starożytnego Rzymu, czy Sumeru, świadczą o wielkich cywilizacjach przeszłości. No cóż, czerwonymi marmurami z sali mozaikowej wyłożona jest berlińska stacja metra Mohrenstrasse, użyto je również po wojnie do zbudowania pomnika wdzięczności Armii Czerwonej.


Anselm Kiefer, „Wnętrze”, 1981, Stedelijk Museum, Amsterdam – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.

 


 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności