29/03/2023

Camera lucida

W przeciwieństwie do camera obscura (łac. ciemny pokój) jej znacznie młodsza siostra – urządzenie optyczne, zwane camera lucida (łac. jasny pokój) rzutowało przedmioty i widoki bez potrzeby zaciemnienia otoczenia. Urządzenie stworzył na początku XIX wieku angielski lekarz i wynalazca William Hyde Wollaston. Pozwalało ono nie tylko na wierne odzwierciedlenie widoku lecz również na dokładne przerysowanie obiektów, co było niezwykle istotne w dokumentacji naukowej w czasach przed wynalezieniem fotografii (camera lucida powstała w 1807 roku, a pierwsze trwałe fotografie pod koniec lat 20. XIX wieku). 

 


Camera lucida, chociaż nie była tania, zyskała uznanie rysowników i malarzy. Pulpit z przymocowanym do niego lekkim urządzeniem, był wygodniejszy w obsłudze niż staromodna camera obscura. Wybrane do przerysowania widoki, osoby bądź przedmioty pojawiały się na kartce, jak duch, dzięki odbiciu w pryzmacie, przez który obserwator patrzył na papier. Obserwator mógł ponadto kontrolować przerysowywany widok unosząc wzrok znad urządzenia i patrzeć na przerysowywany obiekt „gołym okiem”.


Z camera lucida korzystali nie tylko naukowcy, dokumentując badane obiekty lecz również artyści. Jednym z nich był Gustave Caillebotte. Za pomocą urządzenia stworzył szkic perspektywiczny zbiegu ulic w obrazie „Paryska ulica. Deszczowy dzień” z 1877 roku. Place de Dublin, który odzwierciedlił Caillebotte nie zmienił się do dzisiaj, łatwo stwierdzić, jak wiernie wykreślił przebieg zbiegających się ku niemu arterii.

 

 

szkic Gustava Caillebotte’a do obrazu „Paryska ulica. Deszczowy dzień”, 1877, Art Institute, Chicago

 

 

 Caillebotte rysował skrzyżowanie na chodniku Rue de Turin, tuż przy Rue de Saint-Petèrsbourg. Niedawno, w tym samym miejscu, stanął z camera lucida i kartką papieru na pulpicie Pablo Garcia, badacz ze School of the Art z Chicago i wiernie odtworzył kompozycję ze szkicu Caillebotta. Szkic artysty był scenerią dla wpisanych w nią później postaci.

 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności