27/03/2023

Caravaggio, „Meduza”, 1597 – w audycji „Jest taki obraz”

Meduza, jedna z trzech Gorgon, podobnie jak siostry, była budzącym strach potworem. Zamiast włosów wiły jej się na głowie żywe węże, a spojrzenie jej oczu (w innej wersji: samo spojrzenie na nią) zamieniało żywe istoty w kamień. Pokonał ją wspomagany przez Atenę i innych bogów Perseusz. Meduza zginęła patrząc na swe własne oblicze, odbite w połyskliwej tarczy herosa. Odcięta głowa Gorgony zachowała zdolność do zabijania. Używał jej jako broni Perseusz, a następnie bogini Atena, która umieściła głowę Meduzy na swej tarczy. W starożytności wizerunki twarzy Meduzy, zwane Gorgoneionami, były amuletami chroniącymi przed złem. 


W malarstwie nowożytnym przedstawienia umieszczonej na tarczy głowy Meduzy – kobiety z wijącymi się wężami wokół twarzy, podejmowali wielcy mistrzowie: Leonardo da Vinci, Caravaggio, Rubens i inni. Leonardo i Caravaggio namalowali Meduzę na wypukłych, naśladujących tarczę drewnianych podłożach (w przypadku Caravaggia było to naklejone na drewno płótno). Obrazy miały zatem sprawiać wrażenie tarczy o śmiercionośnych właściwościach. 


Caravaggio podjął ten temat dwa razy – w 1596 i 1597 roku. Pierwszy z obrazów, tzw. „Meduza Murtola”, znajduje się w prywatnej kolekcji, a drugi w zbiorach Uffizi. Florencka wersja była prezentem ofiarowanym przez kardynała Francesco Maria del Monte, protektora Caravaggia, Wielkiemu Księciu Ferdynandowi I Medici. W zbiorach Medyceuszy, wedle informacji podanej przez Giorgia Vasariego, była obszerna kolekcja wizerunków Meduz, w  tym zaginiony obraz Leonarda da Vinci. 


„Meduza” Caravaggia to przedstawienie obciętej przez Perseusza głowy potwora, z której spływają strugi krwi, chociaż węże nadal żyją. Malarz podjął się namalowania tego momentu historii, w którym Gorgona zastygła w przerażeniu własnym widokiem. 

 

Caravaggio, „Meduza”, 1597, Gallerie degli Uffizi, Florencja – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.

 


 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności