17/03/2023

Diego Velázquez, „Scena kuchenna z Chrystusem w domu Marii i Marty”, 1618 - audycja „Jest taki obraz”

Obrazy wymagają uwagi. Większości z nich wręcz nie da się ogarnąć na jeden rzut oka, i to nie ze względu na ich wielkość, lecz subtelną grę, w jaką artyści wciągają widzów. Mistrzem malarskiego labiryntu był Diego Rodriguez de Silva y Velázquez. Każdy jego obraz to zaproszenie do uczestnictwa w wyrafinowanej, wymagającej uwagi intrydze.
Velázquez już we wczesnych, sewilskich płótnach pochłonięty był koncepcją obrazu o skomplikowanej, nie do końca oczywistej przestrzeni malarskiej. To, co powinno być najważniejsze - na przykład scena religijna - widoczne jest zazwyczaj w oddaleniu.

Scena z Chrystusem w domu Marii i Marty ukazana jest poprzez służący do podawania jedzenia otwór, łączący kuchnię z sąsiednim pokojem. Natomiast pierwszy plan zajmują dwie kobiety, stara kucharka i jej młoda pomocniczka, oraz prosta martwa natura. Ale czy ktoś widział lepiej namalowane ryby, czosnek i jajka? Kobiety przygotowują prostą potrawę – aioli, majonezowy sos do ryb.

Współcześni Velázquezowi hiszpańscy widzowie nie widzieli nigdy wcześniej (chyba że na niderlandzkich obrazach lub rycinach), aby scena kuchenna poprzedzała oddalone przedstawienie religijne. A koncepcję malarskiej przestrzeni Velázquez już wkrótce wzbogaci jeszcze o lustra i to, co się w nich odbija.

"Scena kuchenna z Chrystusem w domu Marii i Marty" tworzyła najprawdopodobniej parę z innym dziełem o bardzo zbliżonym formacie, a przede wszystkim podobnej malarskiej przestrzeni. W "Scenie kuchennej z Chrystusem w Emaus" młoda dziewczyna, podobnie jak kucharki z poprzedniego obrazu, skupiona jest na tym, co dzieje się za jej plecami - w sąsiednim pomieszczeniu. W obu malowidłach kobiety uważnie słuchają słów Chrystusa, przerywając codzienną krzątaninę.

 

Diego Velázquez, „Scena kuchenna z Chrystusem w domu Marii i Marty”, 1618, National Gallery, Londyn - w audycji Polskiego Radia Jest taki obraz”.

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności