24/03/2023

DZIEWCZYNA „JAK ŻYWA” - artykuł w „Dwutygodniku.com”

Ani obrazy, zwane zgodnie z romantyczną wizją twórczości Rembrandta przedstawieniami matki lub ojca Rembrandta, ani też większość jego własnych wizerunków nie były rzeczywistymi portretami i autoportretami, lecz studiami, zwanymi w ówczesnym języku niderlandzkim tronies. Tronies ukazywały pojedyncze półfigury, popiersia lub głowy. Nie miały one oddać podobieństwa konkretnych osób (chociaż malarze przy ich tworzeniu posługiwali się modelami, a Rembrandt często korzystał z własnej twarzy obserwowanej w lustrze), lecz służyły jako studia określonych typów ekspresji, ukazując charakterystyczne dla każdego stanu wyrazy twarzy, na przykład otwartych w zdziwieniu ust, śmiechu; rejestrowały  malownicze fizjonomie i różnorodne typy urody albo były wprawkami w oddawaniu faktur, np. struktury starczej skóry czy męskiego zarostu. 
„Dziewczyna w iluzjonistycznej ramie” Rembrandta jest tronie, w którym malarz skupił się na ukazaniu sugestii ruchu.

 

O „Dziewczynie w iluzjonistycznej ramie” Rembrandta - w artykule w „Dwutygodniku.com”

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności