25/03/2023

Édouard Manet, „Bar w Folies Bergère”, 1882 – w audycji „Jest taki obraz”

Za ladą baru w Folies Bergère czeka gotowa, aby obsłużyć klientów dziewczyna. Znamy jej imię – to Suzon, ulubiona modelka Édouarda Maneta i barmanka. Hala widowiskowa Folies Bergère dostarczała wielu różnorodnych rozrywek, można tam było również jeść i pić. Przy barach, według słów Guy’a Moupassanta, kupowało się szampana, ale też i miłość. Barmanki, tak jak i przedstawiona w obrazie Suzon, były również prostytutkami. Tę dwuznaczność Manet uchwycił – przechodzący obok baru mężczyźni mogli wybrać i napoje, i kobiety. 

Za plecami Suzon umieszczone jest duże lustro odbijające pełne ludzi wnętrze hali. Stojąc przed obrazem widz jest niejako w środku wydarzeń – przed sobą ma bar, a za plecami tętniące życiem Folie Bergère. Do pełnego złudzenia brakuje tylko jednego – odbicia własnej postaci w lustrze.
 
„Bar w Folies Bergère” miał swoją premierę na Salonie w 1882 roku, rok przed śmiercią Maneta. Ówcześni krytycy zarzucali malarzowi, że popełnił  szereg błędów optycznych i w sposób nieprawidłowy odwzorował odbicia postaci i przedmiotów w tafli lustra. W odbiciu w zwierciadle mężczyzna stoi naprzeciw Suzon, a zatem dlaczego nie widzimy jego pleców? Malcolm Park, australijski historyk sztuki, dokonał fotograficznej rekonstrukcji sytuacji przedstawionej przez Maneta. Fotografia ujawniła, że malarz nie popełnił żadnego błędu, wręcz przeciwnie – bardzo wiernie odwzorował scenę z miejsca, w którym się znajdował – po prawej stronie od baru i dziewczyny. Na obrazie nie znalazł się mężczyzna w cylindrze, gdyż znajdował się zbyt daleko po lewej stronie, poza kadrem wybranym przez malarza. A jednak można odnieść wrażenie, że Suzon wychyla się ku mężczyźnie, a nawet, że z nim rozmawia. W rzeczywistości  spojrzenia bohaterów nie spotykają się, gdyż każdy z nich zwrócony jest w inną stronę. Ich bliskość to tylko miraż. W świecie poza lustrem mężczyzna przechodzi samotnie obok baru, a znudzona Suzon bezmyślnie obserwuje wypełnione ludźmi wnętrze Folies Bergère. 

 

Édouard Manet, „Bar w Folies Bergère”, 1882, Courtauld Gallery, Londyn – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.

 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności