28/03/2023

Édouard Manet, „Olimpia” 1863 – w audycji „Jest taki obraz”

Dlaczego „Olimpia” Édouarda Maneta, wystawiona na paryskim Salonie w 1965 roku wywołała tak wielki skandal? Czym różni się od „Wenus z Urbino” Tycjana, czy od innych aktów, tak licznych w historii europejskiego malarstwa? Powody były co najmniej dwa – obyczajowy i formalny. Najprawdopodobniej zbyt wiele elementów w obrazie identyfikowało modelkę z elegancką paryską kurtyzaną, której czarnoskóra służąca przynosi od wielbiciela ogromny bukiet kwiatów. Zbyt wyzywająco Olimpia (a taki pseudonim nosiło wiele prostytutek w tym czasie) patrzyła na widzów i epatowała zmysłowością. A poza tym dlaczego jej ciało jest sine i pokryte (a tak pisali ówcześni krytycy) zielonymi cętkami.

 

Manet nie po raz pierwszy zamierzał namalować nowoczesny obraz, nawiązujący do dawnych mistrzów. I po raz kolejny nie znalazł zrozumienia u współczesnych mu widzów. Podobnie było ze „Śniadaniem na trawie”. Ówczesna publiczność zdecydowanie bardziej wolała twórczość Alexandre’a Cabanela, którego akty dzisiaj wydają się nie tylko kiczowate, a nawet nieco duszne… .


Édouard Manet, „Olimpia” 1863, Musée d’Orsay, Paryż  – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności