26/03/2023

Federico Barocci, „La Madonna del Gatto” (Święta Rodzina), 1575 – w audycji „Jest taki obraz”

Radość, zabawa i beztroska Świętej Rodziny to tylko jeden z aspektów obrazu Federica Barocciego. Za tą ciepłą, domową sceną kryje się bowiem wiele aluzji do przyszłej męki Chrystusa i jego roli w dziele Zbawienia. 
Maria siedzi przy łóżeczku, zapewne niedawno wzięła z niego Dzieciątko, aby je nakarmić. Jan Chrzciciel unosi nad głową kota szczygła, a Jezus odrywa się od piersi Marii i spogląda z zaciekawieniem, co też się teraz wydarzy. Rodzice patrzą na tę scenę z rozbawieniem i czułością. Los Chrystusa jest już jednak przesądzony. Szczygieł jest symbolem męki Zbawiciela. Według legendy czerwony kolor główki ptaka wziął się z kropli krwi, która spadła na niego, gdy wyciągał cierń z czoła Chrystusa w drodze na Kalwarię. Przyszła ofiara Chrystusa wskazana jest za pomocą jeszcze jednego elementu – rozchyloną przed oknem kotarę podpiera drewniany krzyż. 


Barocci namalował obraz na zamówienie Antonia Brancaleoni, hrabiego Piobicco. Najprawdopodobniej znajdował się w apartamentach hrabiny, których dekorację ukończono w 1574 roku. Po jej śmierci odziedziczyła dzieło córka pary – Izabela. Intymność przedstawienia, jego ciepło i domowe, kobiece akcesoria również sugerują, że „La Madonna del Gatto” należała do żeńskiej linii rodziny Brancaleoni.

 

Federico Barocci, „La Madonna del Gatto” (Święta Rodzina), 1575, National Gallery, Londyn  – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności