26/03/2023

Mark Rothko, cykl obrazów do The Four Seasons – w audycji „Jest taki obraz”

Cykl do Seagram Building ujawnił siłę abstrakcji. Obrazy Marka Rothki nie były bowiem dekoracją nad kanapę, lecz pełnymi emocji kompozycjami, o sile oddziaływania dorównującej malowidłom dawnych mistrzów. W obrazach Rothki kolory przenikają się i żarzą – jak w dziele Tycjana przedstawiającym historię Apolla obdzierającego Marsjasza ze skóry. Jednak współczesny malarz stworzył dramatyczny, poruszający wyraz jedynie za pomocą kolorów, nie sięgając po temat krwawych, mitologicznych egzekucji.

 

Seagram Building – budynek o wytwornej, ciemnej elewacji przy Park Avenue na Manhattanie to ikona nowojorskiego modernizmu. Otwarto go w 1958 roku, a trzy lata później pojawił się w dwóch scenach w „Śniadaniu u Tiffaniego”, ekranizacji opowiadania Trumana Capote. Rothko został poproszony o obrazy do The Four Seasons. Przyjmując zamówienie wiedział, że obrazy zawisną w restauracji, wyraził się nawet, że stworzy takie dzieła, których widok odbierze bogatym bestiom (w oryginale: sons-of- bitch) apetyt. Jednak podczas lunchu w The Four Seasons malarz zetknął się ze światem zupełnie sobie obcym – snobistycznym i bogatym towarzystwem z Mantattanu. Wówczas zrozumiał, że nie odbierze gościom apetytu swoimi obrazami, ponieważ nikt nie będzie zwracał na nie uwagi. Uznał, że luksusowa restauracja nie jest miejscem stosownym dla jego poważnych i pełnych wyrazu dzieł. Obrazy miały w jego intencji, skłaniać do kontemplacji, do studiowania ich głębi i przestrzeni i wywoływać nastrój powagi i przejęcia. 

 

W The Four Seasons miało zawisnąć siedem obrazów. Rothko namalował jednak około trzydziestu kompozycji. Pod koniec lat 60. XX wieku postanowił podarować część płócien z cyklu Tate w Londynie. Warunkiem malarza było jednak to, aby obrazy wisiały zgodnie z jego założeniami. Chciał, aby w przestrzeni galerii powstały właściwe warunki do odbioru dzieł, takie, których nie zapewniała luksusowa, nowojorska restauracja. Malowidła miały wisieć blisko siebie, szczelnie otaczając widzów. Biały kolor ścian miał być przełamany odrobiną umbry i czerwieni. Światło natomiast powinno było być zbliżone do tego, jakie panowało w pracowni malarza. Po ustaleniu warunków obrazy przybyły do Londynu, dokładnie w dniu, w którym malarz popełnił samobójstwo – 25 lutego 1970 roku.

 

Mark Rothko, cykl obrazów do The Four Seasons – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności