26/02/2024

Paul Cézanne, „Góra św. Wiktorii", 1887 – w audycji „Jest taki obraz” 

Cztery kilometry od domu Paula Cézanne’a w Prowansji wznosiła się niezbyt wysoka góra o charakterystycznym rozległym kształcie i ściętym czubku. Malarz malował ją wielokrotnie -  zachowało się ok. 60 akwarel i płócien przedstawiających Górę Świętej Wiktorii. Jeden z obrazów, ten z 1887 roku, ukazuje ją od strony Montbriant. Rozległy pejzaż otwiera się za dwiema wielkimi sosnami; pień jednej z nich zamyka kompozycję z lewej strony, a konary obu wypełniają ją u góry i jak ornament dekoracyjnie dopełniają zarys dalekiej góry.

 

 
 
Powroty do motywu Góry Św. Wiktorii i otaczającego ją pejzażu były dla Cézanne’a czym innym, niż dla Moneta studiowanie katedry w Rouen o różnych porach dnia, roku i przy odmiennej pogodzie. Cézanne’a nie interesowała bowiem obserwacją ulotności widoku i jego uzależnionej od światła zmienności. Koncentrował się raczej na formalnym ujęciu pejzażu, jego transformacji na dwuwymiarową powierzchnię za pomocą perspektywy, faktury i koloru. 

 

Językiem, który wybrał do tego ambitnego zadania była geometryzacja i uproszczenie form. Jego mistrzem był wielki francuski malarz XVII wieku Nicolas Poussin – autor starannych kompozycji, podporządkowujących naturę klasycznej harmonii. Wezwanie Cézanne’a – „malujcie Poussina z natury”, oznaczało dla niego wpisanie krajobrazu w reguły języka sztuki.

 

Ostatnie, malowane w 1906 roku widoki Góry Św. Wiktorii, to obrazy prawie abstrakcyjne, sprowadzające pejzaż i jego elementy do płaskich, geometrycznych pociągnięć pędzla. „On jest ojcem nas wszystkich” – powiedział o Cézannie Henri Matisse. W sztuce Cézanne’a jest początek prawie wszystkich ruchów awangardowych pierwszej połowy XX wieku, a przede wszystkim kubizmu. Malarz rozpiął wielki most pomiędzy sztuką muzeów, Poussinem a awangardą (poniżej pejzaż Nicolasa Poussina i Pabla Picassa).

 

 

 

Paul Cézanne, „Góra św. Wiktorii", 1887, The Courtauld Gallery, Londyn – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”

 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności