28/03/2023

Piero della Francesca, „Biczowanie”, 1445-1450 – w audycji „Jest taki obraz”

To jeden z najbardziej tajemniczych obrazów włoskiego Quattrocenta. Klucz do jego interpretacji i rozpoznania przedstawionych na nim postaci leży na dnie głębokiego morza, chociaż – jak to zwykle w takich sytuacjach bywa – propozycji odczytania treści malowidła jest bardzo wiele. W głębi wspaniałej, pałacowej architektury odbywa się biczowanie Chrystusa. Obserwuje je siedzący na tronie dostojnik i stojący tyłem do widzów dworzanin. Czy to Piłat i jego rezydencja, a może to pałac Heroda? Natomiast na pierwszym planie stoi trzech, reprezentujących różne etapy życia, mężczyzn. To zapewne portrety konkretnych osób. Trudno jednak dociec, kim są eleganccy bohaterowie i dlaczego przedstawieni są w bliskości męczeństwa Chrystusa, na które w ogóle nie zwracają uwagi.

 

Pewnie przynależą do dwóch odrębnych czasów. Młody mężczyzna, stojący nota bene w podobnym do Chrystusa kontrapoście, bywa utożsamiany z Oddantonio da Montefeltro, księciem Urbino, a jego towarzysze z doradcami, którzy złymi rządami doprowadzili do spisku i zamordowania młodego księcia. Obraz mógłby być zatem fundacją przyrodniego brata Oddantonia – Federico da Montefeltro,  który zastąpił go na tronie w Urbino. To jednak tylko jedna z licznych interpretacji.


Obraz to arcydzieło perspektywicznych wykresów i skrótów, majstersztyk geometrii, jak przystało na malarza, który był jednocześnie autorem traktatu o perspektywie malarskiej. Scenerią jest wykwintny renesansowy pałac i dziedziniec. Każdy detal, każdy element posadzki jest w nim wykreślony bezbłędnie. Można nawet odczytać gwiaździste wzory marmurowego pavimento. To intrygujący zabieg – podłe, ludzkie zbrodnie Piero ukazał w świecie idealnej geometrii.

 

Piero della Francesca, „Biczowanie”, 1445-1450, Museo Nazionale delle Marche, Urbino – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności