27/05/2023

Po co sztuka? Odcinek 5. Po co Vermeer? Rozmowa z Agatą Kuleszą

W kwietniowy, deszczowy dzień zwiedzałyśmy wystawę Vermeera w Amsterdamie. Było nas cztery. Cztery dziewczyny z Polski, które lubią oglądać wystawy i gadać o sztuce. Nasze rozmowy zazwyczaj balansują pomiędzy powagą a żartem, ale i jeden i drugi sposób jest równie dobry, aby „zobaczyć” obraz i „opowiedzieć” go tak, aby nabrał dla nas znaczenia i przemówił. 


Próbkę tego, jak można oglądać obrazy i jak je osobiście dekodować usłyszycie w rozmowie z Agatą Kuleszą, która potrafi nadać dramaturgii wszystkiemu, co widzi. Wspominając nasz wyjazd do Amsterdamu opowiada skąd bierze się uważność Mleczarki, dlaczego dziewczyna żłopie wino i o czym myśli służąca, podczas gdy jej pani pisze list. 

 

Podcastu: Po co Vermeer? Rozmowa z Agatą Kuleszą - słuchajcie tutaj.

:


A to fotografie obrazów, o których opowiadamy: 

 


„Uliczka w Delft”, ok. 1658-59, Rijksmuseum, Amsterdam

 

„Dziewczyna z kieliszkiem wina”, ok. 1659-61, Gemäldegalerie, Berlin

 


„Dziewczyna i służąca”, 1664-67, Frick Collection, Nowy Jork

 

 


„Dziewczyna czytająca list”, Rijksmuseum, Amsterdam

 


„Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie”, ok. 1657-58, Gemäldegalerie Alte Meister, Drezno

 


„Kobieta pisząca list i służąca”, ok. 1670-71, National Gallery of Ireland, Dublin

 


„Mleczarka”, ok. 1658-59, Rijksmuseum, Amsterdam

 


„Alegoria wiary katolickiej”, ok. 1670-74, Meropolitan Museum of Ar, Nowy Jork

 


„Alegoria malarstwa”, ok. 1666-68, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 


„Kobieta trzymająca wagę”, ok. 1662-64, National Gallery of Art, Waszyngton

 


„Dziewczyna z perłą”, ok. 1664-67, Mauritshuis, Haga 
 

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności