Europejska moda na ozdoby z piór sięgnęła szczytu w 2. poł. XIX wieku, ale zaczęła się znacznie wcześniej, na francuskim dworze, gdy Maria Antonina pokazała się w egrecie (ozdoba z piór czapli). Od tego czasu moda na ptasie pióra, a nawet całe ptasie korpusiki układane na kapeluszach, czy gorsetach sukien rozprzestrzeniała się po całej Europie, w Stanach Zjednoczonych i w amerykańskich koloniach.
Najczęściej wykorzystywano pióra czapli, bąków, rybitw, mew i gołębi wędrownych, ale też egzotycznych kolibrów i rajskich ptaków. Najbardziej cenione były pióra samic pozyskiwane w okresie lęgowym. Zabijanie matek w okresie lęgowym, a także masowe polowania prowadziły do wymierania gatunków. Wszelkie prawne regulacje zakazujące masowych polowań na ptaki nie spotykały się z powszechnym zrozumieniem, zagrażały nie tylko wielbicielom mody, ale też myśliwym, pośrednikom i handlarzom oraz warsztatom modystek, w których znajdowały zatrudnienie tysiące niezamożnych dziewczyn. W 1900 roku w Ameryce Północnej przemysł modniarski zatrudniał 83 000 osób.
Jak wielka była skala polowań na ptaki w XIX wieku świadczą liczby. W szczycie mody na ozdoby z piór, w 1892 roku pewien londyński handlarz otrzymał z Indii Wschodnich przesyłkę zawierającą 6000 piór rajskich ptaków, 40 000 kolibrów i 360 000 piór innych ptaków. Pod koniec lat 90. XIX wieku dopuszczono do handlu jedynie pióra domowego ptactwa – kogutów, bażantów, strusi, gęsi i kaczek, można je było bowiem oskubać i zachować przy życiu.
Jedwabny czepek z ptakami, Stany Zjednoczone, ok. 1890, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
Kapelusz z ptakami, ok. 1915, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
W szczycie kapeluszowych szaleństw w latach 1870-1920 na głowach modnych kobiet znajdowały się ptaki i ich pióra, kwiaty, owoce, a nawet myszy i małe gady. W 1886 roku ornitolog Frank Chapman liczył na ulicach Nowego Jorku kapelusze ozdobione ptakami – aż trzy czwarte z 700 kobiet, które spotkał podczas badania miało na sobie ok. 40 odmian rodzimych ptaków. Wszelkie te ekstrawaganckie stroiki przedstawiają malarskie portrety, ryciny i fotografie.
We współczesnej modzie piękno, a zarazem grozę strojów z ptasich piór pokazał Alexander McQueen w nawiązującym do filmu Alferda Hitchccka na pokazie „Ptaki” z 1995 roku i w kolekcji „The Horn of
Plenty” w sezonie jesienno-zimowym 2009-2010.
Alexander McQueen, sukienka z kaczych piór z pokazu „The Horn of Plenty” (Róg obfitości), 2009-2010
Alexander McQueen, sukienka „Birds of Paradise, 2009
ilustracja na górze strony: Alexander McQueen, pokaz „Ptaki”, 1995
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead