„Zmartwychwstanie” to jeden z pięciu obrazów cyklu Pasyjnego, namalowanego przez Rembrandta na zamówienie Fredericka Hendricka, stadhoudera Republiki Zjednoczonych Prowincji do jego rezydencji Binnenhof w Hadze. Nie były jednak przeznaczone do pałacowej kaplicy namiestnika i dla jego prywatnej dewocji. Jako popisy malarskiej inwencji i wirtuozerii weszły w skład galerii obrazów, którą Frederick Hendrick stworzył wzorując się na europejskich kolekcjach królewskich i wielkoksiążęcych. Dla młodego malarza z Lejdy było to ważne zlecenie – Rembrandt dopiero zaczynał karierę w Amsterdamie, a już miał współzawodniczyć z Rubensem oraz innymi słynnymi mistrzami, których dzieła znajdowały się w Hadze.
Powstał cykl niezwykły i pełen inwencji. W scenie Zmartwychwstania Rembrandt pracował nad efektem, który sam określił jako: „możliwie silne i najbardziej naturalne poruszenie”. Pragnął w niezwykle sugestywny sposób ukazać ludzkie reakcje, zarówno te fizyczne, jak i psychiczne, na dokonujący się cud. Co jednak widzą uczestnicy wydarzenia, co spowodowało tak silne emocje i poruszenie? – Ciało Chrystusa w grobie, pojawienie się anioła unoszącego grobową płytę, a może niezwykłe, nienaturalne przeszywające ciemne niebo światło? Pewnie cały ten cud.
Rembrandt van Rijn, „Zmartwychwstanie”, ok. 1636-39, Alte Pinakothek, Monachium - w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead