W szesnastowiecznej Italii nauka muzyki była integralną częścią wykształcenia każdego gentiluomo, a wspólne muzykowanie wytworną rozrywką. Obrazy z przedstawieniami koncertów i nauki gry na instrumentach stały się bardzo popularne, szczególnie w północnej Italii i Wenecji. Jednym z najbardziej intrygujących renesansowych „koncertów” jest obraz namalowany przez młodego Tycjana, przedstawiający muzykujących trzech mężczyzn.
Jeden z nich w płaszczu podbitym futrem gra na szpinecie, drugi – dominikanin, w lewej ręce trzyma swój instrument – violę da gamba. Szpinecista, delikatnie dotknięty przez mnicha dłonią, odwraca się w jego stronę i obaj intensywnie na siebie patrzą. Jest również młody śpiewak, zerkający poza obraz, na widzów.
W XVII wieku zidentyfikowano te postacie jako Kalwina, Lutra i jego żonę byłą zakonnice Katarzynę von Bora, co było zadziwiającym nonsensem, który utrzymał się jednak aż do XIX wieku. Współczesna nauka nadal nie wyjaśniła zagadki obrazu. Nie wiemy kim są przedstawione postacie, chociaż być może byli to wybitni muzycy swoich czasów. Nie wykluczone, że potrójny portret ma charakter alegoryczny, odnoszący się do wspólnego muzykowania i harmonii.
Tycjan, „Koncert”, ok. 1510, Palazzo Pitti, Florencja – w audycji Polskiego Radia „Jest taki obraz”.
Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.
Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead