24/03/2023

W ZWIERCIADLE MISTRZA - artykuł w „Dwutygodniku.com”

Velázquez już we wczesnych, sewilskich płótnach pochłonięty był koncepcją obrazu o skomplikowanej, nie do końca oczywistej przestrzeni malarskiej. To, co powinno być najważniejsze – na przykład scena religijna – widoczne jest zazwyczaj w oddaleniu, przez otwór w ścianie, w odbiciu w lustrze, albo w wiszącym na ścianie gobelinie. Współczesny malarzowi hiszpański widz nie widział nigdy wcześniej (chyba że na niderlandzkich obrazach lub rycinach), by scena kuchenna poprzedzała w malarskim planie scenę religijną.

Chrystus w domu Marii i Marty ukazany jest poprzez otwór w ścianie kuchni, z którego podaje się jedzenie. Pierwszy (a więc wydawałoby się – ważniejszy) plan zajmują dwie kobiety, stara i młoda, oraz prosta martwa natura z surowymi rybami, czosnkiem, jajkami.

 

O obrazach Velázqueza - w artykule w „Dwutygodniku.com”.

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności