11/04/2023

Wiwisekcja Wenus – anatomiczne modele woskowe z La Specola we Florencji

We florenckim muzeum La Specola znajduje się znakomita kolekcja woskowych modeli anatomicznych z XVII, XVIII i XIX wieku. Ich twórcami byli wielcy mistrzowie – Francesco Calenzuoli (1796-1829), Luigi Calamai (1800-1851), czy bodaj najwybitniejszy z nich Clemente Sussini (1754–1814). To pod jego kierownictwem powstały najlepsze dzieła w warsztacie La Specola, wśród nich „Lo Spellato” („Oskórowany mężczyzna”), czy anatomiczna „Venus Medici” i jej bolońska replika „ La Venerina”.

 

Clemente Sussini,  „Lo Spellato”, La Specola, Florencja


Figury wytwarzane w warsztacie La Specola nie były dziełem wyobraźni, każdy woskowy model powstawał w wyniku dokładnych studiów ludzkich zwłok dostarczanych z pobliskiego szpitala Santa Maria Nuova oraz na podstawie ilustracji w atlasach. Do dzisiaj są one uważane za niezwykle dokładne, niekiedy odzwierciedlają struktury, które nie miały nazw w czasach, w których powstawały.
Jednak ich wyjątkowość nie polega jedynie na skrupulatnym realizmie, figury przybierają pozy żywych ludzi, w dodatku całkowicie zdrowych, bez jakichkolwiek śladów cierpienia. Co więcej przypominają antyczne i renesansowe posągi. Upozowane są na „Venus Medici” (prezentowana nieopodal w Palazzo Pitti), czy jak bohaterowie Michała Anioła. 


Materiał, z jakich florenckie modele zostały wykonane – wosk pszczeli (z dodatkami), zapewniał im wygląd przypominający ludzkie ciała. Był barwiony za pomocą pigmentów, i to tak dobranych, aby oddawały kolory poszczególnych części ciała; szczegóły malowano, chociaż drobne naczynia i nerwy wykonywano z jedwabnych lub lnianych nici zamoczonych w wosku. Prawdziwe włosy i rzęsy były doczepiane, i to pojedynczo... . Nic dziwnego, że każdy model wykonywano długo i był niezmiernie kosztowny.

 

Clemente Sussini, „Venus Medici”, 1780-82, La Specola, Florencja


Jedną z najbardziej frapujących figur w La Specola jest tzw. „Wenus Medycejska” („Venus Medici”). Zamknięta w gablocie z palisandru i weneckiego szkła wygląda jakby spała. Ułożona jest na jedwabnym prześcieradle i czerwonym materacu i przypomina nagie boginie z obrazów dawnych mistrzów. Jak Tycjanowskie piękności wzbudza podziw kaskadą złocistych włosów. Szklane oczy patrzą jak żywe, a perłowy naszyjnik zdobi jej szyję, zasłaniając jednocześnie połączenie głowy z tułowiem. Po zdjęciu klapki na brzuchu, ukazują się jej niezwykle realistycznie oddane wnętrzności. 

 

Gaetano Zumbo, Woskowy model ludzkiej głowy, koniec XVII w., La Specola, Florencja


To jeden z najstarszych anatomicznych modeli w La Specola. Prawdziwą czaszkę młodego mężczyzny powleczono barwionym woskiem. W przeciwieństwie do modeli, które powstawały w warsztacie La Specola sto lat później, głowa wykonana przez Gaetano Zumbo odwzorowuje ślady śmierci – zielonkawy kolor skóry, krople zaschniętej krwi, wypływającej z nosa, są też prawdziwe zęby. Żadnej idealizacji. Skóra po lewej stronie głowy jest „zdarta”, aby jak najlepiej uwidocznić mięśnie twarzy, ścięgna, tętnice szyjne i ślinianki. Górna część czaszki została usunięta, a lewa półkula mózgu „wyjęta” i umieszczona na boku.

 

Muzeum La Specola zawiera nie tylko anatomiczne modele woskowe. To powstałe pod patronatem Medyceuszy, pierwsze na świecie muzeum nauki. Jednym z eksponatów w sekcji zoologicznej jest szkielet słonicy Hansken, która zmarła podczas pokazów we Florencji, ale to już temat na inny odcinek.

 

Ilustracja na górze strony: 
Clemente Sussini, replika „Venus Medici”, tzw. „Venerina”, Palazzo Poggi. Bologna

21 października 2023

Może zainteresuje Cię...

Wszelkie teksty przedstawione na stronie grazynabastek.pl są objęte prawem autorskim. Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Autorki jest zabronione.

 

Projekty logotypów: Darek Bylinka – Ubawialnia
Wykonanie strony: Sztuka do kawy
Zdjęcie w nagłówku strony: © Matthew Hollinshead

Archiwum

 

Do czytania

 

Do słuchania

 

Do oglądania

 

Polityka prywatności